#gränslöstlärande är podcasten för dig som är intresserad av skolutvecklande frågor, samt vill bli inspirerad till att öppna nya dörrar i ditt pedagogiska tänkande. Att våga se möjligheter i stället för svårigheter.
Mer information om vilka som driver denna podcast finns här. #gränslöstlärande finns också att lyssna på via Podbean, iTunes, Acast eller Spotify.
Avsnitt 19: I säsongens sista avsnitt gästas #gränslöstlärande av Gabriella Holm och Lotten Johansson, som tillsammans driver Studie- och yrkesvägledarföretaget Hej Syv.
Gabriella och Lotten, som samarbetar med både enskilda skolor och kommuner runt om i landet, är ofiltrerat tydliga med vad de anser bör göras för att varje elev ska få rättvisa förutsättningar till att göra ett så skräddarsytt framtidsval som möjligt. Under samtalets gång delar de med sig av både mörka dagsprognoser men även ljusare framtidsutsikter kring skolans arbete inom studie- och yrkesvägledning i stort.
Detta kryddas med en väldigt konkret GÄSTLISTA fylld med tips kopplat till avsnittsrubriken och dessutom skickar Gabriella och Lotten i väg en utmaning till alla våra lyssnare.
Det här är ett avsnitt för alla som på något sätt är delaktiga till att ge elever verktyg för att komma så bra rustade som möjligt inför framtiden. Och eftersom den resan för eleven faktiskt börjar redan i förskoleklass, riktar sig det här avsnittet till all skolpersonal i hela landet.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 18: Podden “fyller myndigt” och gästas av Max Bergander, värdegrundsansvarig i AIK Fotboll, för att bland annat prata om hur skolan och idrottsklubbar kan bli ännu bättre på att samarbeta kring värdegrundsrelaterade frågor.
Det för oss också in på AIK:s värdegrundssatsning kring sociala medier – “Det digitala omklädningsrummet” – vars kampanj både flerfaldigt prisbelönats och gett eko över hela världen.
Naturligtvis kommer vi också in på Max hyllade och omskrivna Instagramkonto @idrottsforaldern, där han med ironi och humor lyfter fram händelser hämtade från verkligheten. Igenkänningsfaktorn är hög även från ett skolperspektiv, vilket även leder till att en av poddens programledare bjuder på ett minne från ett föräldramöte.
Och missa för allt i världen inte Max GÄSTLISTA, där han ger konkreta tips om hur ett tillåtande och trivsamt klimat kan skapas i en grupp.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 17: #gränstlöstlärande gästas av Jonas Vikström, matematiklärare på Grillska gymnasiet i Västerås, som har gjort till sin grej att spela in samtliga lektionsgenomgångar han håller i och publicera dem på sin hemsida vidma.se. Dessutom har han också tagit för vana att bjuda på livesändningar – öppet för alla landets mattesugna – inför nationella proven i matematik.
Vi samtalar med Jonas om hur det fungerar att liveinspela genomgångarna samtidigt som eleverna sitter i klassrummet, samt vilka fördelar och eventuella nackdelar han ser med detta arbetssätt. Om hur hans hemsida genom åren har vuxit i populäritet, och vad det betyder att positiv elevrespons strömmar in från hela Sverige.
Vi bjuder även på ett lite nördigt teknikparti där Jonas mer ingående utvärderar sin ständiga jakt efter rätt utrustning, och vilka för- och nackdelar som funnits på det han hittills provat.
Om du är sugen på att göra något liknande, missa då för allt i världen inte Jonas GÄSTLISTA.
I övrigt hinner vi bland annat även med att prata om Guldäpplet, orientering samt vilken gemensam nämnare som finns mellan Jonas och en av programledarna.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 16: I det här avsnittet har vi bjudit in Helena Öhman, rektor på Töreskolan i Kalix och tillika elevhälsochef i Kalix kommun, som nominerades till Stora Skolledarpriset 2020.
Helena berättar om den stora förändringsresan som Töreskolan genomgått de senaste åren, vilket nu också resulterat i både ett positivt klimat på skolan och uppåtgående studieresultat. Om vikten av att få med sig alla – elever, personal och vårdnadshavare – i det hälsofrämjande arbete som lagt grunden för denna framgång. Något som gett ringar på vattnet även utanför Kalix.
Utöver det samtalar vi bland annat om ”Hälsans Big Five”, trivselregler, ett kommande boksläpp samt vilka egenskaper som ringar in en god pedagogisk ledare. Helena blir också först ut med att besvara den nya programpunkten VALFRÅGAN.
Dessutom fångar vi upp några lösa trådar från föregående avsnitt, bland annat med hjälp av ett mejlsvar från Lärarnas yrkesetiska råds ordförande.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Foto: Johan Gunséus.
Avsnitt 15: SÄSONGSPREMIÄR! Vi rullar igång tredje säsongen av #gränstlöstlärande med ett reflekterande avsnitt om att kombinera sin yrkesroll inom skolan med att vara influencer på sociala medier.
Avsnittets gäst Ulrica Elisson, lärare på Ullvi skola och digitaliseringsutvecklare för grundskolan i Leksands kommun, driver det populära kontot @ulliskolsida på Instagram och delar med sig av sina tankar i ämnet. Hon skickar även med en hel del tips att reflektera kring.
Förutom detta samtalar vi bland annat om skaparlusta, motivationsbrist, boksläpp och inspirationsevent. Dessutom passar Ulrica på att hylla en av våra tidigare poddgäster.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 14: #gränslöstlärande gästas av Tino Skovlund, legitimerad lärare i fritidshem på Västerstrandsskolan i Karlstad, i ett avsnitt som inte liknar något annat i den här poddens historia. Tino, som utsågs till årets lärare i Karlstad 2018 och en starkt bidragande faktor till att Västerstrandsskolan var finalist i Idrottsgalan 2019, besvarade våra frågor både utförligt och med stort engagemang.
I det här avsnittet får du bland annat ta del av en massa tips om fritids- och rastverksamhet, Lekotekets resa från födelse till dundersuccé, vad framtidspedagogik är för något samt hur Tino lyckats få världens blickar på sitt Instagramkonto @fritidspedagog. Dessutom är Tino även fackligt engagerad, och ger här sin syn på vad som måste göras för att på ett nationellt plan stärka upp fritidsverksamheten och locka allt fler att utbilda sig till lärare i fritidshem.
Avsnittet må vara långt, men är du det minsta intresserad av att utveckla fritids- och/eller rastverksamhet, att arbeta med värdegrund eller hur man kan bygga upp en social trygghet på en skola där äldre elever fungerar som goda förebilder för de yngre samt att elever i alla åldrar leker tillsammans. Ja, då är det här ett avsnitt för dig!
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 13: I det här avsnittet gästas vi av prisbelönade Janni Karlsson, förskollärare och IKT-pedagog i Kils kommun. Janni undervisar även en del både på förskollärarprogrammet och Lärarprogrammet F-3 på Karlstad universitet, samt att hon dessutom anlitas för en del IKT-uppdrag i andra kommuner.
Janni berättar hur hon och hennes kollegor i Kils kommun arbetar för att rusta förskolebarnen – yngre som äldre – med så mycket digital kompetens som möjligt. Hur deras IKT-nätverk är uppbyggt och kommunens arbete med digital kompetens som en röd tråd från förskolan ända upp till högstadiet.
Janni bjuder under hela samtalets gång på massor av konkreta tips (missa för allt i världen inte GÄSTLISTAN), och berättar även om uppmaningen som ledde fram till Instagramkontot @digitalpedagog.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 12: #gränslöstlärande gästas av Helen Larsson, som arbetar på Rosenlundsskolan i Jönköping både som speciallärare på grundsärskolan och som IT-pedagog.
Vi samtalar om vilka förväntningar man kan ställa på elever i grundsärskola, och om likheterna med att arbeta med elever i grundskolan. Vidare berättar Helen om sin digitala resa, som nu mynnat ut i ett digilogt arbetssätt.
Självklart ägnar vi en hel del tid kring hennes mycket populära Instagramkonto, @mitt_digiloga_klassrum, produceringstempo på Instagram och inte minst IT-terapi.
Under programmets gång får lyssnarna ta del av många konkreta och handfasta tips, direkt hämtat ur Helens rika digiloga skattkista.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 11: Efter ett ofrivilligt litet uppehåll är #gränslöstlärande tillbaka med full energi när podden gästas av Kristian Persson, idrottslärare på Ängslättskolan i Malmö, en skola som har schemalagda rörelseaktiviteter för eleverna varje dag.
Vi samtalar om idrottsämnet i stort, Bunkeflomodellens betydelse för elevernas skolprestationer i alla ämnen samt om rörelseglädje i allmänhet. Kristian delar frikostigt med sig av hur han arbetar på idrotten för att få eleverna att våga tänja på sina gränser och att älska utmaningar.
Utöver det får lyssnarna höra historien om hur hans populära Instagramkonto, @idrottmedkristian, kom till och hur han använder det både som ett inspirationskonto för pedagogisk personal och som ett sätt att ha roligt tillsammans med eleverna.
Vi pratar även en hel del om hur man som pedagog bygger bra elevrelationer, där Kristian också ger sina bästa tips.
Kort och gott – ett avsnitt väl värt att lyssna på!
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 10: I detta “historiska avsnitt” gästas vi av tidigare gymnasieläraren och numera forskaren och föreläsaren Adam Palmquist, som bland annat skrivit böckerna “Det spelifierade klassrummet” och “Det digitaliserade klassrummet”. Adam arbetar dessutom som forskningsledare på Gamificationföretaget Insert Coin.
Vi gör ett avstamp i Adams båda böcker, som bland annat leder in oss i ett samtal om hur böckerna kom till, varför spelifiering passar bra till en differentierad undervisning och vad som skulle kunna spetsa till lärarutbildningen. Dessutom skickar Adam en personlig hälsning till hela Sveriges lärarkår.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 9: Vi släpper sargen och spelar in vårt första avsnitt via länk när vi får besök i “studion” av specialpedagogen och författaren Veronica Gustafsson, som skrivit boken “Elever som utmanar oss”.
Förutom att vi pratar en hel del om boken, samtalar vi bland annat även om laddade ord, människosyn samt om hur man möter vårdnadshavare på ett prestigelöst sätt. Dessutom bjuder Veronica oss lyssnare på en minst sagt udda anekdot.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 8: SÄSONGSPREMIÄR! I läsårets första avsnitt har vi bjudit in skollogopeden och egna företagaren Julia Andersson, känd i sociala medier som @logopedjulia, för att samtala om varför logopeder bör ha en given plats ute i skolorna.
Förutom ovanstående, bjuder Julia även alla lyssnare på en väldigt innehållsrik och matnyttig GÄSTLISTA!
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 7: I säsongens sista avsnitt har vi återigen bjudit in Tobias Thomson, utbildningsstrateg Region 10 och Region Västerbotten samt Linda Rudolfsson, IT-pedagog på Mediacenter och Fjärrsamordnare inom Region 10, för att samtala om ett händelserikt läsår på fjärr- och distansfronten.
Förutom att de delar med sig av sina erfarenheter under läsåret, som en av Sveriges ledande enheter inom fjärrundervisning. Samtalar vi även om pandemivåren och vilka effekter den kan ge på skolväsendet på sikt, utifrån ett fjärr- och distansundervisningsperspektiv.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 6: I det här avsnittet får vi besök av Dragonskolans lärare Erik Jönsson (undervisar i svenska, religion samt svenska som andraspråk) och Pernilla Nordlund (undervisar i naturkunskap, kost och hälsa samt bevakning och säkerhet) för att samtala om nuvarande arbetssituation med fjärr- och distansundervisning.
Våra gäster bjuder både på reflektioner, tips och framtidsfunderingar kring sättet att undervisa via fjärr och distans.
Dessutom får du reda på anledningen till varför det inte blev något avsnitt i mars av #gränslöstlärande, samt varför programledarduon gjort ett gästframträdande i podden Pedagogisk Psykologi.
Som vanligt finns även programpunkterna GÄSTLISTAN och TIPSET med i avsnittet.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 5: I det här avsnittet har vi bjudit in Marie Karling, samordnare för riktade insatser att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända barn och elever i Umeå kommun, samt Mirna Nasser, språkutvecklare på Kompetenscentrum för flerspråkighet i Umeå kommun, för att samtala om Skolverkets riktade insatser till nyanlända elever.
Våra gäster konstaterar att det finns en hel del att utveckla i arbetet med nyanlända elever, både utifrån ett lokalt och nationellt perspektiv. Under avsnittets gång får vi också ta del av deras tankar till hur detta arbete kan ta fart.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 4: Det är dags för skolbiblioteket att ta en mer framträdande roll i den svenska skolan. Det tycker i alla fall Jenny Lindmark Svedgård, Biblioteksutvecklare på Regionbibliotek Västerbotten, samt Helena Björnwall Åström, Regionbibliotekschef i Västerbotten.
Jenny, som bland annat sitter med i juryn för “Ett skolbibliotek i världsklass”, tar tillsammans med Helena upp en hel del saker som behöver utvecklas för att skolbiblioteket och landets skolbibliotekarier ska få möjlighet att kunna ta den roll i skolan som skolbiblioteket enligt skollagen är tillsatt att ha.
Allt detta och mycket mer, inklusive vad duon har för tankar om den skolbiblioteksutredning som regeringen nyligen tillsatt, ryms i det timmeslånga avsnittet.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 3. I det här avsnittet får du träffa läraren, specialpedagogen och skolcoachen Ninna Kristiansen, som berättar om hur det går till – och vad hon gör – när hon får coachningsuppdrag inom skolan. Ninna berättar även varför hon tycker att Skinnskattebergs kommun har gjort ett klokt val som satsar på skolcoachning i stället för på lärarassistenter.
Utöver samtalet med Ninna Kristiansen, samtalar programledarna bland annat om varför #lärarepåinstagram är en hashtag som folk inom skolans värld bör hålla koll på.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 2. Gamification, spelifiering och spelbaserat lärande. Häng med oss när Gamificationexperten Jan Bidner reder ut begreppen, samt ger tips och idéer till hur man som pedagog kan använda sig av detta i undervisningen.
Jan Bidner berättar bland mycket annat också om ett Gamificationsamarbete han är involverad i med en skolkoncern, samt vad som behöver ske för att alternativa pedagogiska metoder ska nå ut på gräsrotsnivå till landets lärare.
Utöver detta dyker även de stående inslagen GÄSTLISTAN och TIPSET upp i programmet.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.
Avsnitt 1. I vårt premiäravsnitt belyser vi fjärrundervisningens möjligheter i lärarbristens Sverige. En undervisningsform som det finns många olika åsikter och farhågor om. Gästar studion gör två ledande personer i det team som i dag bedriver en unik satsning i Sverige med fjärrundervisning inom moderna språk: Tobias Thomson, utbildningsstrateg Region 10 och Region Västerbotten samt Linda Rudolfsson, IT-pedagog på Mediacenter och projektledare för fjärrundervisning inom Region 10.
Missa inte heller TIPSET, en stående punkt där programledarna tipsar lyssnarna om olika finurliga lösningar. Ofta av multimodal karaktär.
Programledare: Niclas Lind och Peter Hjelm.
Musik: Tommy Töyrä.