“Vägen till Shangri-La” är ett spelifierat arbetssätt till delmomentet "abrahamitiska religionerna" i kursen Religion 1. I Regelboken här nedan kan du läsa mer om hur detta går till. Under vårterminen 2021 tillämpades "Vägen till Shangri-La" i två religionskurser med elever i årskurs 3 på Ekonomiprogrammet. Läs gärna också det Reflektionsdokument från Konstruktörerna som finns länkad under Regelboken, samt ta gärna del av det elevmaterial från projektet som finns publicerat längst ner på denna sida.
TIPS! Här kan du ta del av ett Reflektionsdokument från Konstruktörerna efter att ”Vägen till Shangri-La” avslutats.
Elevmaterial
Vissa utmaningar som eleverna kunde ta sig an under sin pilgrimsvandring till Shangri-La renderade i olika digitala slutproduktioner. Här nedan kan du ta del av dessa:
Tre grupper valde att hoppa på den mest omfattande utmaningen som ”Vägen till Shangri-La” har att erbjuda. Slutresultatet finns här nedan. För att maximera din lyssning rekommenderar vi att du först läser igenom vad utmaningen ”Festen” innebär (se Regelboken ovan. Bläddra fram till kartan och klicka på ”Utmaning 100 kp”).
För att försöka återskapa atmosfären kring examinationstillfället, kan du ta del av nedanstående filmklipp som visar hur vi förberett Dragonskolans egen ”grotta” inför elevernas Festen-examination:
#3. Festen
#2. Festen
#1. Festen
Två grupper valde att anta utmaningen ”Bäst liv – kristendom eller satanism”. Precis som ovan rekommenderar vi att du först läser igenom vad utmaningen innebär (se Regelboken ovan. Bläddra fram till kartan och klicka på ”Utmaning 50 kp”).
Vid själva examinationstillfället fick eleverna podda tillsammans med Konstruktörerna i den lärarledda podcasten:
2 kommentarer på “Vägen till Shangri-La”